Uitdagingen om te voldoen aan de vereisten van de CSRD

Bedrijven lopen tegen verschillende uitdagingen aan om te voldoen aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
De belangrijke obstakels op een rijtje:
1. Gegevensverzameling: Het verzamelen van de benodigde gegevens over duurzaamheidsimpact kan complex en tijdrovend zijn, vooral als er geen gestandaardiseerde processen zijn.
2. Rapportageprocessen: Veel organisaties hebben nog geen gestructureerd rapportageproces voor duurzaamheid, wat kan leiden tot inconsistenties en fouten.
3. Training en bewustwording: Medewerkers moeten vaak beter worden opgeleid en geïnformeerd over duurzaamheid en de CSRD-vereisten, wat kan ontbreken in de organisatiecultuur.
4. Technologie: Niet alle organisaties beschikken over de benodigde technologie of tools om de data efficiënt te verzamelen en te analyseren.
5. Stakeholderverwachtingen: Het balanceren van de verschillende verwachtingen van stakeholders, zoals investeerders, klanten en regelgevers, kan uitdagend zijn.
6. Integratie in bedrijfsstrategie: Het integreren van duurzaamheid in de kernstrategie van de organisatie kan moeilijk zijn, vooral als er nog geen sterke focus op duurzaamheid is.
7. Veranderende regelgeving: De CSRD is een relatief nieuwe regelgeving, en bedrijven moeten zich voortdurend aanpassen aan veranderingen en updates.
Deze zaken hebben een bepaalde volgorde en daarbij willen we de mensen gemotiveerd maken en houden zonder middelen te verspillen.
Duurzame Cijfers biedt hulp om dit proces effectief in gang te zetten zodat organisaties kunnen gaan voldoen aan de CSRD en hun duurzaamheidsdoelen realiseren.
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op: info@duurzamecijfers.nl of 06-33013219
www.duurzamecijfers.nl

Meer informatie?

Wat ik zie bij organisaties is dat ze het lastig vinden om te starten met het verduurzamen, of kleine losse onderdelen verduurzamen maar dat de samenhang ontbreekt. Het is belangrijk om vanuit een strategie, visie en missie te verduurzamen, waarbij het geheel overzien wordt.